Talentontwikkeling bij het jonge kind betekent werken aan de bouwstenen voor latere ontwikkeling en leren maar is gezien de diversiteit een grote opgave voor professionals.
Alle kinderen hebben in aanleg ontwikkelingsmogelijkheden die door ervaring uit kunnen groeien tot talenten. De ervaringen die kinderen thuis opdoen lopen sterk uiteen. “We dienen ons te engageren met die verschillen. “ (Heanette Doornbos)
Monitoring door de professional van de in ontwikkeling zijnde bouwstenen voor verdere ontwikkeling van het jonge kind (zoals hechting, taal, motoriek) en het bieden van brede ervaringen zijn cruciaal voor (talent)ontwikkeling.  De professional monitort de ontwikkeling en interesses van jonge kinderen en biedt vandaaruit bepaalde ervaringen. Ervaring werkt als een ‘vliegwiel’ in de ontwikkeling: door ervaring breiden kinderen hun kennis en vaardigheden uit, wat vervolgens bijdraagt aan zelfvertrouwen. Diversiteit maakt een goede monitoring van waar jonge kinderen in hun ontwikkeling zitten heel belangrijk maar doet tevens een groot beroep op kennis en vaardigheden van de professional om passende ervaringen aan te bieden.