De inschrijving voor de Landelijke IKC-dag is vanaf vandaag gesloten. Voor vragen neemt u contact op met Job van Velsen: JobvanVelsen@etuconsult.nl.
Overzicht deelsessies
Tijl Koenderink neemt jullie mee in hoe Almere als bijzondere en groeiende pioniersstad is gekomen tot unieke samenwerkingen tussen gemeente, onderwijs, voorschool, JGZ Almere en andere partijen en hiermee unieke inclusieve oplossingen ontwikkeld heeft.
In deze deelsessie word je meegenomen in het proces hoe te komen tot een gedragen visie en ondersteuningsplan en hoe dit vervolgens door te vertalen naar de praktijk. Je krijgt een blik op hoe te bewegen in een complex veld met veel spelers op zo’n manier dat je uiteindelijk stappen kunt zetten naar een inclusievere samenwerking
Het tweede gedeelte van de sessie gaat Tijl in gesprek met deelnemers om vragen te beantwoorden.
Interprofessioneel opleiden: hoe bereiden we (aanstaande) professionals voor op interprofessioneel samenwerken in IKCs? Wat moet je kunnen en kennen om goed samen te werken binnen een IKC? Hoe kunnen we toekomstige professionals hier beter op voorbereiden? Om inzicht te krijgen op wat er nodig is om samen te werken in een interprofessioneel team, zoals binnen een IKC, hebben we interprofessionele competenties (‘bouwstenen’) in kaart gebracht en gekeken hoe hier in de opleiding en in de praktijk aan gewerkt kan worden (‘bouwstenen box’). Tijdens deze sessie presenteren we deze bouwstenen en delen we innovatie manieren om aan deze competenties te werken.
De bouwstenen zijn ontwikkeld door opleiders van verschillende hbo- en mbo-instellingen in de regio Zwolle, die met elkaar samenwerken in het innovatiecluster Kind en Educatie. Kijk voor meer informatie op: www.kindeneducatie.nl
Kinderen die VVE ontvangen van hoge kwaliteit hebben beter ontwikkelde vroegschoolse vaardigheden en zijn sociaal sterker onderlegd ten opzichte van leerlingen die
kwantitatief minder sterke VVE hebben genoten (Monrovia’s, Broekhuizen & Burchinal, 2015). Een belangrijke factor hierin is overeenstemming en doorgaande lijn tussen de voorschoolse en vroegschoolse educatie.
IKC Oudkarspel, een Inclusieve Kanzrijke Community Van droom naar werkelijkheid
In deze deelsessie nemen wij u mee in het verhaal van IKC Oudkarspel. Hoe we door het werken vanuit de bedoeling, inclusie mogelijk maken. IKC Oudkarspel: een plek waar alle kinderen kunnen opgroeien onder één dak.
IKC Oudkarspel biedt voor kinderen van 0 - 12 jaar toekomstgericht en innovatief onderwijs en opvang met aandacht voor talentontwikkeling, zodat de kinderen goed voorbereid een uitdagende toekomst tegemoet gaan. Hiervoor is lef nodig. Lef om over uitdagingen in de toekomst na te denken en vooruitstrevend onderwijs en opvang aan te bieden. Lef om talenten bij zowel kinderen als medewerkers te ontdekken en tot bloei te laten komen. Lef om dit alles samen, in verbinding, te realiseren. Om richting te geven aan onze plannen handelen we vanuit de volgende missie: Samen bouwen aan een toekomst vol uitdaging! ;https://www.ikc-oudkarspel.nl
BSO+ is bijzonder gewoon! Tijdens deze deelsessie mag ik jullie meenemen in “mijn” verhaal van BSO+ De Sterren. Want; gewoon bijzonder kinderen samen met bijzonder gewone kinderen in één groep kan! Hoe? Daar hoop ik anderen mee te inspireren tijdens deze sessie! Hoe kunnen we BSO mogelijk maken voor zoveel mogelijk kinderen? Niet alleen in aantallen maar ook in diversiteit & inclusiviteit. Zodat over een tijdje niet alleen alle kinderen recht hebben op BSO maar dat zij er ook daadwerkelijk kunnen en mogen zijn op de BSO! Daar hoeven we niet mee te wachten tot de gratis kinderopvang er eindeijk komt, daar kunnen we nu al mee starten! Doen wat nodig is en denken in kansen geven hierbij een belangrijk uitgangspunt. Maar ook; waar liggen grenzen? Hoe verhoudt BSO+ zich in het speelveld van kinderopvang, jeugdzorg én niet te vergeten het onderwijs. Daar gaan we het over hebben! Klaar voor inclusie? Meldt je dan aan voor deze sessie!
Tijdens deze interactieve deelsessie gaan we in op het creëren van een omgeving waarin alle kinderen zich welkom voelen en de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
Ontdek samen met ons de belangrijkste principes en best practices voor het ontwerpen van inclusieve kinderopvangruimtes. We zullen bespreken hoe we een omgeving kunnen creëren die voldoet aan de diverse behoeften van kinderen, inclusief degenen met speciale behoeften.
Tijdens de sessie zullen we praktische tips en ideeën delen, gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Daarnaast zullen we ook ruimte bieden voor interactie en discussie, zodat we van elkaar kunnen leren en nieuwe inzichten kunnen opdoen.
Wat kun je verwachten?
- Je leert over de essentiële principes van inclusieve huisvesting en hoe je deze kunt integreren in jouw kinderopvangomgeving.
- Je ontdekt inspirerende praktijkvoorbeelden van succesvolle inclusieve huisvestingsprojecten in Nederland.
- Je zult jouw inzicht vergroten en nieuwe perspectieven verkennen.
- Je krijgt toegang tot een kennisdocument, bronnen en netwerkmogelijkheden om je op weg te helpen naar inclusieve huisvesting.
Heb je vooraf vragen, benader Marion en Sonja via deze link:
In het Nji-essay ‘Opgroeien doe je samen’ beschrijven we verschillende elementen van de pedagogische basis. In deze deelsessie onderzoeken we hoe partnerschap tussen ouders, mede-opvoeders en IKC’s deze basis kan versterken.In de publicatie ‘Opgroeien doe je samen’ (https://www.nji.nl/publicaties/opgroeien-doe-je-samen) onderzoekt en duidt het NJi het belang van een sterke pedagogische basis voor gezond, veilig en kansrijk opgroeien voor alle kinderen.
Voor Pedagogische professionals, ook die in een IKC, is bijdragen aan die bredere lokale pedagogische basis onderdeel van een maatschappelijke opdracht. We weten dat partnerschap met ouders en medeopvoeders een belangrijk element is van een sterke pedagogische basis. Maar hoe kijken we vanuit IKC’s naar ouders en medeopvoeders naar die maatschappelijke opdracht? Hoe werken we (inclusief) samen? Zien we elkaar als partners en wat werkt en belemmert in dat partnerschap?
In deze workshop gaan we aan de slag met de vraag: hoe ontmoet jij ouders? Hoe zie je ze, bouw je aan oudercontact en wat betekent dat voor jouw ikc; wat weten ouders van jullie pedagogische visie en pedagogische handelen? We gaan interactief met vragen aan de slag die je aan het denken zetten. We reflecteren op ervaring, hoe je als professional naar ouders kijkt en hoe je ze ontmoet. En hoe oudercontact de brede pedagogische basis versterkt.
Het gedrag van ouders is over het algemeen een afspiegeling van ons eigen gedrag: verander je mindset! Kinderen ontwikkelen zich beter bij een goede samenwerking met ouders. Onderzoek heeft dat meermalen aangetoond. Maar hoe geef je ouderbetrokkenheid vorm? Zeker als je weet dat de rol van ouders vooral thuís belangrijk is. En is veel contact met ouders eigenlijk wel nodig? En wat het soms echt lastig maakt: de afwezige, passieve ouders, te mondige en veeleisende ouders, de curlingouders, ouders die geen Nederlands spreken enzovoort. In een interactieve lezing neemt Peter de Vries je mee in de wereld van ouderbetrokkenheid, als expert maar vooral ook als vader. Een verhaal op basis van wetenschappelijk onderzoek met veel concrete voorbeelden, emotie, in de spiegel kijken en met humor.
www.peterdevries.nu
Als stadsdeelvoorzitter van Amsterdam Zuidoost komt Tanja Jadnanansing op haar fiets overal.
Dit stadsdeel met ongeveer 100.000 inwoners en 173 culturen en etniciteiten is een plek van hoop voor velen. Zij ziet het als haar taak om de wijsheid van de gemeenschap, de professionals en de politiek te combineren zodat deze hoop ook wordt omgezet in handelingsperspectief. Zij noemt het zelf law and love en neemt u mee op een fietstocht door het land van mogelijkheden zodat elk kind de beste editie van zichzelf kan worden.
Verwacht veel praktijkvoorbeelden waarbij u naar huis gaat met een gereedschapskist vol wijsheden van de mensen van Zuidoost.
Tanja is wethouder in Amsterdam Stadsdeel Zuid Oost. Zij is bovendien lid van de Kopgroep Wethouders voor Kindcentra. In deze deelsessie zal Tanja, vanuit het perspectief van bestuurder/wethouder haar visie, ambities maar ook realistische praktijkvoorbeelden- en verhalen haar kennis en ervaringen delen. Het gaat in deze deelsessie over inclusie, diversiteit, zoerg, onderwijs en opvang. Wat is ieders rol, wat kan je als bestuurder betekenen, hoe kom je tot werkelijke verbinding en inclusie.
Samen naar School, er is lef voor nodig maar het kan, het mag en het is een belangrijke stap op weg naar inclusief onderwijs en een inclusievere maatschappij.
In een Samen naar School klas bieden wij inclusief onderwijs aan kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte binnen een reguliere setting.Het uitgangspunt van een Samen naar School klas is dat ieder kind ontwikkelingsmogelijkheden heeft en met de juiste zorg en onderwijs ondersteuning optimaal kan leren. Maar ook dat ieder kind recht heeft om deze ondersteuning te ontvangen op een inclusieve plek, thuisnabij, liefst samen met broertjes, zusjes en kinderen uit de buurt. Er zijn op dit moment meer dan 50 Samen naar School klassen, verspreid door heel Nederland. Met 50 klassen zijn we er nog lang niet. In deze sessie delen wij een kijkje in de keuken van een Samen naar School klas en hopen wij hiermee de wens om een Samen naar School klas op te starten binnen elk IKC in Nederland aan te kunnen aanwakkeren. Op naar de 100! (om mee te beginnen)
Overzicht masterclasses
We proberen met z’n allen bij te dragen aan ontwikkeling van kinderen. Een groot deel van onze tijd en inzet besteden we hiertoe aan samenwerking. Onderzoek laat zien dat elke professional gemiddeld in 8 verschillende groepen, teams en/of samenwerkingsverbanden participeert. Echter de interprofessionele samenwerking gaat niet altijd als vanzelfsprekend goed en voldoet soms niet aan onze verwachtingen. Samenwerking is soms chaotisch, ongestructureerd, weinig doelgericht en kost veel tijd. Elkaar ontmoeten, leren kennen en het creëren van een constructieve dynamiek zijn uitdagingen waar velen mee worden geconfronteerd.
In deze masterclass neemt dr. Jerôme van Dongen – als lector verbonden aan het bijzonder lectoraat Interprofessionele Samenwerking in de Wijk van Zuyd Hogeschool en de innovatiewerkplaats van MIK en PIW groep - jullie op interactieve wijze mee in het thema interprofessionele samenwerking in de wijk. We verkennen samen de uitdagingen, valkuilen en kansen aan de hand van de QuickScan Interprofessionele Samenwerking die bestaat uit 8 thema’s die er toe doen!
Deelnemers wordt gevraagd om twee weken voorafgaand aan de masterclass een QuickScan gericht op de interprofessionele samenwerking op of rond hun eigen ikc/locatie in te vullen. Jerome zal tijdens zijn MC o.a. ingaan op de resultaten van deze scan.
Pas wanneer tussen diverse perspectieven – beleidsmakers, professionals, ouders en jongeren – echt verbinding kan worden gemaakt, kan de kern van de gezamenlijke, pedagogische en maatschappelijke opgave gevonden worden. Erkenning en vertrouwen in elkaars expertise en deskundigheid levert daarna de ruimte op die nodig is om tot vernieuwing en goede oplossingen te komen. Deelnemers worden meegenomen in de ontwikkeling van enkele landelijke netwerken die tot doel hebben om goede voorbeelden en oplossingen uit de praktijk en ervaringsdeskundigheid van jongeren en professionals, steeds voorop te zetten.
Daarbij wordt geschetst hoe de wereld van beleidsontwikkeling kan helpen én schuren bij het vormgeven van de wensbeelden van de toekomst.
Als je kinderen de ruimte geeft, dan hebben ze geen plek nodig.We gaan met elkaar aan filosofie doen en dat wil zeggen dat we goede begrippelijke onderscheidingen gaan maken. Een plek is een specifieke locatie, afgebakend door denkbeeldige of echte grenzen. De ruimte is iets anders, die is open, naar alle kanten. Tijdens het opgroeien laten we kinderen langzaam steeds meer los, maar we doen dat, als het goed is, op een ondersteunende omarmende manier. Geven we ze daardoor steeds meer ruimte of begeleiden we ze daardoor op een goede manier naar – hun? – afgebakende plek? Of is dit geen juiste voorstelling van zaken?
Hoe werkt de inschrijving
Voer de naam in van de deelnemer en diens e-mailadres.
U kiest een Deelsessie.
U kiest een Masterclass.
U kunt meerdere deelnemers toevoegen. Klik op Nog een deelnemer en herhaal het voorgaande.
Als alle deelnemers zijn ingevuld klit u op Voeg toe aan of update uw bestelling.
Vervolgens kunt u eronder klikken op afronden, of bovenaan op Bekijk uw bestelling (als u elders in de website belandt kunt u ook in de kop of in de voet op Ga naar de kassa klikken).
U kiest voor direct betalen of betalen via een factuur. Nadat alles is ingevuld en u op Betalen heeft geklikt, ontvangt tijdens deze procedure één e-mail. Dit is de bevestiging en factuur voor uw administratie. U ziet op de bevestiging per deelnemer ook voor welke deelsessie en masterclass u gekozen heeft.
Een week voor de Landelijke IKC dag ontvangt u de laatste informatie. Controleert u dus goed of uw emailgegevens correct opgegeven zijn.
Inschrijven is mogelijk tot 25 september 2023.
Uw opgave verplicht tot deelname. Bij annulering van uw deelname vindt geen restitutie plaats, wel is het mogelijk een vervanger deel te laten nemen. Mocht dit het geval zijn, wilt u dit dan tijdig aan ons doorgeven? Dit kan per e-mail.
Heeft u vragen over de inschrijving? Mail ons, dan nemen we contact met u op.