Scholen en PO-Raad samen aan de slag met ‘Anders Organiseren’

‘Hoe kan er een kwaliteitsverbetering gerealiseerd worden door het onderwijs flexibel te organiseren?’, ‘Op welke wijze kunnen we onderwijs met de inzet van vakdocenten versterken?’ en ‘Hoe kan het onderwijs vakoverschrijdend georganiseerd worden, waarbij taalontwikkeling een belangrijke factor is?’ Dit zijn de eerste drie innovatievragen Anders Organiseren die van start zijn gegaan. De PO-Raad ondersteunt de betreffende scholen en schoolbesturen bij de beantwoording van hun vraagstuk. Bron: PO-Raad

Vakoverschrijdend taalonderwijs
IKC de Posten in Enschede bestaat uit basisschool de Broekheurne van stichting Consent, basisschool de Mecklenburg van stichting VCO en peuteropvang de Peuterpost. Het IKC heeft een doelgroep waarbij de taalontwikkeling een belangrijk punt van aandacht is. Vanuit de Broekheurne is de vraag ingediend hoe het onderwijs vakoverschrijdend - en wellicht schooloverschrijdend - georganiseerd kan worden, waarbij taalontwikkeling een belangrijke factor is. Wat betekent dit voor de groepsindeling, dagindeling en de samenwerking binnen en tussen de schoolteams? En wat kunnen zij leren van de ervaringen en geleerde lessen vanuit het naschoolse opvang project “Bewegend Leren”, waar kinderen van beide scholen aan deelnemen? Door met deze vraag aan de slag te gaan wordt er een impuls gegeven aan het ‘Leren leren’ en ‘leren geluk te organiseren’ uit het strategisch plan van Consent. Ook draagt dit bij aan een versterking van de samenwerking binnen het IKC. Lees hier het hele artikel.