15 scholen experimenteren al met meer muziek in de klas. Ze zijn bedoeld als voorbeeld en inspiratiebron. Vanaf oktober 2015 kunnen alle Nederlandse basisscholen subsidie aanvragen bij het fonds voor cultuurparticipatie (zie <link http: www.cultuurparticipatie.nl nieuws meer-muziek-in-de-klas.html>www.cultuurparticipatie.nl/nieuws/meer-muziek-in-de-klas.html). Het geld is bestemd voor de komende vijf jaar.
Scholen kunnen met het geld leerkrachten gaan trainen in het geven van muziekonderwijs en samenwerking gaan zoeken met partners uit de muziekwereld. De minister denkt aan conservatoria, muziekscholen, harmonieën, brassbands, fanfares, orkesten en poppodia. “Essentieel is dat we kennis bij elkaar willen brengen”, zei Bussemaker bij het startschot Impuls Muziekonderwijs op een van de scholen die al experimenteren. “Mensen die enthousiasme voor de muziek kunnen overbrengen, moeten meer de school in worden gehaald.”
Het Platform Ambassadeurs Muziekonderwijs heeft als taak uit te dragen hoe belangrijk muziekonderwijs op de basisschool is. Het gaat zijn kennis en netwerk inzetten. Koningin Máxima is erevoorzitter van het platform. Haar voorzitterschap betekent in de praktijk dat zij aandacht gaat vragen voor het belang van muziekonderwijs voor kinderen, én als speciaal adviseur zal optreden.
Naast de Impuls Muziekonderwijs komt er nóg een stimuleringsregeling voor meer cultuur in de klas: Professionalisering cultuuronderwijs PO. De minister moet deze regeling nog goedkeuren maar de verwachting is dat dat snel gebeurt, en dat het Fonds voor Cultuurparticipatie de regeling nog deze maand zal afkondigen.