Uit een enquête van DUO Onderwijsonderzoek blijkt dat 56 procent van de basisscholen nu het traditionele rooster hanteert. In het schooljaar 2011-2012 was dit nog 77 procent. Verder blijkt dat 23 procent van de basisscholen komend schooljaar gebruik gaat maken van een continurooster. Met dit rooster blijven de kinderen tijdens de lunch op school. In 2012 gebruikte nog maar 6 procent van de scholen dit rooster. De verwachting is dat het aantal scholen dat stopt met het traditionele lesrooster de komende jaren gaat toenemen.
Volgens DUO zijn er in totaal zes schooltijdmodellen: het traditionele lesrooster, het continurooster, het bioritmemodel, het vijf-gelijke-dagen-model, het Hoorns model en het 7-tot-7-model. Aan de enquête van DUO Onderwijsonderzoek werkten 405 docenten mee. Volgens 31 procent van de ondervraagden is het bioritmemodel het beste voor de leerlingen, maar juist weer onhandiger voor de docenten en ouders. Gemiddeld genomen zou het traditionele model en het vijf-gelijke-dagen-model voor zowel docenten, ouders en leerlingen het gunstigste zijn.
Bron: © Nationale Onderwijsgids