Versterking burgerschapsvorming

In hun <link http: www.rijksoverheid.nl ministeries ocw documenten-en-publicaties kamerstukken kamerbrief-over-versterking-burgerschapsvorming-in-het-onderwijs.html>brief aan de Tweede Kamer van 29 april 2015 hebben de bewindslieden van OCW, mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), uiteengezet hoe het staat met de versterking van burgerschapsvorming in het onderwijs.

Zij stellen vast dat scholen grotendeels zelf bepalen hoe zij invulling geven aan de brede burgerschapsopdracht. In de praktijk blijkt dat scholen in het funderend onderwijs nog weinig systematisch bezig zijn met burgerschapsonderwijs. Scholen voldoen wel aan de minimumeisen, maar werken niet altijd planmatig. Ook zijn de leerdoelen niet altijd duidelijk.

Eind 2013 heeft staatssecretaris Dekker aangekondigd dat hij scholen en leraren in het primair en voortgezet onderwijs ondersteuning wil bieden om het burgerschapsonderwijs verder te versterken. Dit betekent onder meer dat er ondersteuning moet zijn voor leraren en schoolleiders om deze complexe taak goed te kunnen uitvoeren. Signalen van leraren die het moeilijk vinden om het gesprek te voeren over actuele maatschappelijke ontwikkelingen worden serieus genomen. OCW en SZW organiseren gesprekken met leraren over deze problematiek. Ook wordt onderzoek gedaan. Burgerschapsonderwijs kan de mentale weerbaarheid van jongeren vergroten, maar is niet dé oplossing om radicalisering van jongeren te voorkomen.

Handreikingen
SLO heeft het instrument 'Schoolontwikkeling en burgerschap' ontwikkeld om scholleiders en leraren te helpen bij het inrichten van hun burgerschapsonderwijs en dit ook te laten aansluiten bij de visie en de doelen van hun school. SLO ontwikkelt in opdracht van SZW een handreiking om de basiswaarden te bepalen die scholen centraal willen stellen. Er is ondertussen een interactief informatiepunt waar scholen alle relevante informatie kunnen vinden: <link http: www.burgerschapindeschool.nl>www.burgerschapindeschool.nl.

De Alliantie Burgerschap, een samenwerkingsverband van scholen, kennisinstellingen en de inspectie, doet onderzoek naar burgerschapscompetenties van leerlingen in PO en VO met behulp van het instrument ‘Burgerschap Meten’. De resultaten van dit onderzoek komen ook beschikbaar via het genoemde informatiepunt. Aan het platform Onderwijs2032 is gevraagd in kaart te brengen welke kennis en vaardigheden nodig zijn om leerlingen te leren volwaardig deel te nemen aan onze pluriforme, democratische samenleving.

Bron: Rijksoverheid