Gastcolumn Peter Hulsen: Het startgesprek: een goed begin van het schooljaar

Het startgesprek: een goed begin van het schooljaar

Twee weken geleden was ik voor een werkbezoek bij Mondomijn. Mondomijn is een integraal kindcentrum in Helmond, waar gepersonaliseerd onderwijs wordt geboden. Activiteiten behorend bij het onderwijs en activiteiten in het kader van de opvang lopen bij Mondomijn door elkaar. Elk kind volgt een individueel traject. Instructieblokken duren een kwartier. Kinderen volgen die in kleine groepen. Op andere momenten zijn ze geconcentreerd aan het werk, alleen of samen. 

Peter Hulsen is directeur van <link https: www.oudersonderwijs.nl external-link-new-window external link in new>Ouders&Onderwijs, voor alle ouders met schoolgaande kinderen.

De methode Mondomijn vereist een startgesprek aan het begin van het schooljaar tussen leerkracht, kind en ouder. Zo kan het individuele plan voor het schooljaar worden afgesproken. Een gesprek aan het begin van het schooljaar is breder nuttig. In kindcentra waar onderwijs en opvang naast elkaar worden geboden, ervaren ouders vaak dat ze hun verhaal twee keer moeten doen. In zulke situaties hebben alle betrokkenen baat bij een gesprek waar zowel de leerkracht als de pedagogisch medewerker aan deelnemen. Zo kunnen communicatie-afspraken worden gemaakt en kan de gezamenlijke kennis van professionals en ouders rond het kind zo goed mogelijk worden gedeeld. 

In het onderwijs is de praktijk nog vaak dat - buiten inloop-momenten en dergelijke - het eerste gesprek tussen ouder en leerkracht pas plaatsvindt in het najaar. Na de resultaten in de eerste maanden wordt een tien-minutengesprekje gepland. Voor het vanaf het begin benutten van de ervaringskennis van de ouder over zijn kind is het dan al rijkelijk laat.

Er zijn meer overwegingen. Stel dat er in oktober in de klas een vervelend incident plaatsvindt met een kind. De leerkracht moet dan een moeilijke boodschap brengen aan ouders, terwijl ze eigenlijk nog geen relatie met hen heeft opgebouwd. De ervaring leert dat een moeilijk gesprek beter verloopt als er daarvoor al wederzijds vertrouwen is opgebouwd in een startgesprek.

Een gesprek tussen alle betrokkenen aan het begin van het schooljaar is nog lang niet overal praktijk. Terwijl de tijd en energie die je als leerkracht of pedagogisch medewerker steekt in contact met kinderen en ouders dubbel en dwars terug verdient. Juist aan het begin van het jaar kunnen leerkracht, ouder en kind onderling vertrouwen opbouwen en suggesties en ervaringen delen, die de ontwikkeling van het kind ten goede komen. Een kleine investering met een groot rendement.