Onhaalbaar en onbetaalbaar, NIET dus!

“Derde uur bewegingsonderwijs onhaalbaar en onbetaalbaar”… ?!?

Ik moest even slikken en las met een mengeling van boos- en gelatenheid de nieuwsbrief van de PO-Raad. Al lang geleden kondigde de staatssecretaris aan dat er meer gesport moest gaan worden in het basisonderwijs, de mogelijkheid van een derde gymuur zou onderzocht gaan worden, ideeën waren welkom, twitterde Sander Dekker in die tijd. De conclusies waren, met alle respect voor de onderzoekers, voorspelbaar.

Het is immers nu al een wonder als alle kinderen hun volledige twee lesuren gym in een normale gymzaal, liefst een beetje in de buurt, kunnen volgen. Illustratief is een excursie die ik afgelopen week organiseerde voor een groep die samen  “op weg naar een IKC” zijn en een dag op inspiratiebezoek gingen .

Likkebaardend bewonderde ‘mijn’ delegatie leidinggevenden uit het basisonderwijs, peuterspeelzaalwerk en kinderopvang de dubbele, ultramoderne gymzaal in het hart van een zojuist opgeleverd kindcentrum. Immers, hun eigen leerlingen fietsen noodgedwongen wekelijk twee keer naar een verderop gelegen gymzaal.

Kinderen kunnen hier gewoon binnendoor naar boven om lekker te gaan bewegen. Het zou in mijn ogen niet alleen mooi, maar vooral vanzelfsprekend moeten zijn dat  de leerlingen overal in Nederland in een dergelijke zaal bewegingsonderwijs kunnen volgen. En een brede school, kindcentrum of andere samenwerking tussen meerdere organisaties maakt het dan wel makkelijker om tot slimme en betaalbare oplossingen te komen. Onbetaalbaar en onhaalbaar? Ik zeg dan heel simpel, het is maar wat we belangrijk vinden vooral wat we als maatschappij over hebben voor onze kinderen, die nu en vooral straks de toekomst helpen vormgeven. En drie uur gymles vind ik ook wel weer wat star geformuleerd, laat dat, zoals de PO-Raad ook suggereert, bij de (brede) scholen.

Maar waar ik daarnaast wel voor zou willen pleiten, laten we niet wachten tot de overheid, of landelijke taskforce en of commissies met voorstellen of uitwerkingen komen, maar zoek en pak de ruimte die er is, ondernemend en creatief. Ook hier kan samenwerking oplossingen bieden. De initiatieven en mogelijkheden van Plein14 staan regelmatig op {Breed} gepubliceerd, maar ook de slimme combi bij vooral brede scholen en kindcentra waar de vakleerkracht na schooltijd met een naschools aanbod aan de slag gaat. De Caleidoscoop in Almere is al jaren zo’n prachtig voorbeeld, programma’s als de gezonde school, te veel om op te noemen waarmee je kinderen meer kan laten bewegen. En kijk eens of het speelkwartier niet eens aan een update toen is.

Laat je dus alsjeblieft niet afschrikken door rapporten die over onhaalbaar en onbetaalbaar spreken, maar kijk naar mogelijkheden in je directe omgeving.

Vele succesvolle aansprekende voorbeelden zijn u voorgegaan!

Job