Een verleidelijk briefje.

Een retraite in de voormalige veenkoloniën. Aan het einde van de kerstvakantie trok ik me twee dagen terug en bivakkeerde om de hoek bij Veenhuizen, bekend als het Pauperparadijs, waar een heel bijzonder stukje geschiedenis te vinden is. Voor mij is het een stille, inspirerende plaats. Midden in de natuur, omringd door veengronden en heidevelden.

Ik ging er schrijven en nadenken. Jazeker, over brede scholen en IKC. Na een dag lekker werken en schrijven, uitkijkend over velden met schapen, kwam ik tegen de avond over een krakende houten trap terug op aarde. In dit geval bestond die aarde uit een eetzaaltje met pensionado's, rozig van wandeling en glaasjes port. Het menu van de dag werd geserveerd.

Heerlijk om dan, allen is maar alleen, een boek bij de hand te hebben. 'Leren zichtbaar maken', een vertaling van 'Visible learning for teachers' van John Hattie.

Hoe komt iemand als Job, toch meer een doener, aan zo'n boek? Nou, dat zit zo!

Ooit hadden we bijzonder hoogleraar Robert Jan Simons op onze landelijke ikc dag. Zijn verhaal over het belang van een visie op leren, de vormen van leren die hij onderscheidt, hadden een enorme impact. Op de deelnemers, op mijn collega's en op mij. Waarom? Omdat Robert Jan Simons benoemde wat eigenlijk de essentie van ons vak is: Leren.

En, als een goede leraar, bracht hij het begrip tot leven bij de deelnemers. Hij raakte ons. Leren is het aller, alerbelangrijkste waar het om gaat bij scholen, of ze nou breed zijn of IKC heten. De brede school, zo kwam tijdens de lezing, maar ook in Leren Zichtbaar Maken naar voren, is door zijn verscheidenheid van partners en veelheid aan kennis en mogelijkheden dé plek om het begrip leren op vele manieren toe te passen. Snuffelen, je neus stoten, samenwerken, de kunst afkijken. En spelen, het is allemaal leren.

John Hattie zou willen dat er op de scholen meer gesproken wordt over dit onderwerp. Zo schrijft hij in zijn boek; "We geven miljoenen uit aan gebouwen, veranderen het onderwijs aan de hand van toetsen of omgekeerd en we gaan betrokken discussies aan over randverschijnselen en niet om waar het werkelijk om gaat. (....) "

In zijn boek staat Hattie ook nog eens stil bij wat nou bewezen effectief is als het gaat om leren:

  • Hoge verwachtingen voor alle leerlingen.
  • Sterke persoonlijke banden tussen leraren/ pedagogisch medewerkers en leerlingen.
  • Een rijk en uitdagend formeel en informeel onderwijsprogramma.
  • Een sterke en positieve verhouding met ouders.
  • Effectieve betrokkenheid met de wijde gemeenschap rondom.

Het rijtje is concreet en direct toepasbaar.

'Leren zichtbaar maken', alleen de titel al is een inspiratiebron, ik heb het steevast bij de hand als ik met teams van opvang en onderwijs werk aan het ontwerpen van hun IKC visie. 

Een suggestie? Schaf het stiekum aan, pak het mooi en opvallend in en leg het als verrassing met een verleidelijk briefje op de teamtafel. Let op wat er gebeurt, je hebt de aandacht en iedereen wil het daarna ongetwijfeld lezen. En zo niet, dan heb je in ieder geval een prachtig en leerzaam boek voor jezelf dat je helpt eens vanuit een ander perspectief naar je kindcentrum te kijken!

Plezier gewenst!

Job