Wat er ook beweegt in de brede school, laat het vooral de kinderen zijn

Sporten, spelen en bewegen is iets wat iedereen belangrijk vindt in de ontwikkeling van kinderen, getuige ook de uitkomst van de stelling van september 2005. Hoe komt het dan dat bijvoorbeeld de inrichting van de speelplaats zo vaak sluitpost is van de begroting en dat er zo weinig lessen bewegingsonderwijs worden gegeven door vakleerkrachten?

 



De brede school biedt kansen voor bewegenVolgens ons, het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), biedt de brede school kansen om meer en beter te bewegen. Het meer en beter bewegen past goed in de visie van brede scholen om te streven naar een bredere ontwikkeling van de leerlingen. Kinderen die sporten en bewegen werken aan hun gezondheid, sociale competenties en (mentale) weerbaarheid. Bewegen kan op veel manieren in een brede school ingebed worden en, laten we dat vooral niet vergeten: kinderen bewegen graag!


Hoe kan een brede school sport en bewegen organiseren? De brede school zelf biedt een goede structuur voor samenwerking tussen partners uit de driehoek buurt, onderwijs en sport. Voor het aanbod van de activiteiten kun je in de buurt op zoek gaan naar sportverenigingen, dansscholen of een sportbuurtwerker die tijdens of na schooltijd lessen komen verzorgen. Ook bij opleidingen als het CIOS, ROC's en ALO's zijn vaak stagiaires beschikbaar. De vakleerkracht bewegingsonderwijs kan het activiteitenaanbod coördineren (een beweegmanager), vooral wanneer hij hiervoor een paar uren formatie per week tot zijn of haar beschikking heeft. Ook tussen de middag en tijdens de lessen zijn er mogelijkheden om beweging in te voeren, waardoor integraal een actieve leefstijl wordt gestimuleerd. En wordt uw brede school in een nieuw gebouw gehuisvest? Daar liggen kansen voor voldoende gymlokalen en sportmogelijkheden op het schoolplein! Inspirerende voorbeelden uit de praktijk vindt u in de brochure ‘breed in beweging'.


Maatwerk
Het is per brede school verschillend welk sport- en beweegaanbod het best aansluit, of de leerlingen extra beweging nodig hebben en hoe georganiseerd het aanbod moet zijn. Daarom zullen de kenmerken van de kinderen, de school en de buurt allereerst de richting bepalen waarin een brede school te werk wil gaan. Hoe een brede school structureel meer bewegen kan bieden hangt daarnaast sterk af van de randvoorwaarden op het gebied van begeleidend kader, aanwezigheid van sportorganisaties, een beweegcoördinator, financiën en accommodatie. Maar voor élke school is er een passend aanbod van sport- en beweegactiviteiten mogelijk tijdens, tussen en na schooltijd.


Kom ook breed in beweging!!


Nienke Nije Bijvank
Programmamedewerker NISB