Een boodschap uit Chicago: The Time is Now!

10 november 2005


Groningen had mazzel! Afgelopen maart konden we na 10 jaren Vensterschool praktijk eindelijk weer eens terug naar de oorsprong van de Vensterschool: The (Amerikaanse) Community School. De nationale coalitie voor Community Schools organiseerde een driedaags nationaal forum. Alle expertise op het gebied van Community Schools, op een paar vierkante meter. Dat wilde ik niet missen! Daar gingen we met een delegatie van uiteindelijk vijftien personen: een tweetal beleidsmakers, locatiemanagers en schoolleiders uit basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hogeschool (PABO) en GGD.

Het is zeer verleidelijk uitgebreid mijn indrukken op te schrijven in deze column. Ik wil proberen u een paar kleine boodschappen mee te geven vanuit Chicago:

  • Hoera, herkenbaarheid, in Amerika gelden dezelfde uitgangspunten voor de brede school. De achterstandsproblematiek is ook herkenbaar echter vele malen erger (segregratie).
  • Universiteiten (Stanford, Yale) en wetenschappelijke instituten à la NIZW (Children's Aid Society), nemen een leidende rol in de ontwikkeling van de Community School, en maken mogelijk dat:
  • Alle ontwikkelingen gebaseerd zijn op feitenonderzoek. Er zijn nulmetingen, er is ook veel bewijs voor verbeterde leerprestaties en men heeft beschikking over longitudinale onderzoeken. Opsteker: uit onderzoek van Stanford/CAS blijkt dat iedere dollar geïnvesteerd in de brede school er tussen 7 en 17 oplevert.
  • Veel aandacht voor fondsenwerving en communicatie, vaak met aangetrokken fondsenwervers, ook vaak met een leidende rol vanuit de wetenschappelijke instellingen.
  • Ouders worden niet betrokken: hier geldt ouder-EMPOWERMENT.
  • Leren doe je niet door te consumeren, maar door diensten te verlenen. Service learning is een gevestigd begrip.
  • Kwaliteit van het naschoolse programma is hoog, en ligt ook duidelijker in het verlengde van het schoolse programma. Het is geen uitzondering dat in een buitenschools programma taallessen zitten, gecombineerd met sport of een musical. Ook buitenschools veel aandacht voor ‘jouw rol in de community', door service learning, en ook door vaste ‘community-gesprekken' over wat Mischa de Winter democratisch burgerschap noemt. Niet voor niets is De Winter een bekende gast in Amerika.

Een laatste boodschap. Deze gaat over investeren en return on investment . Je investeert 1000 euro per persoon in een reis, en wint daarmee drie jaar aan samenwerking. Onze Time was Now. Groningen kan weer even vooruitÂ…

Liselot Reversma is projectleider van de Groninger Vensterschool