Digitaal educatief dossier

Onderdelen:
1. Inzichtelijk – vanuit spel doelen volgen en de ontwikkeling registreren van het jonge kind.
2. Een doorgaande lijn om kinderen te volgen vanaf 0-7 jaar met Konnect en ParnasSys.
3. Spel staat centraal in het observeren, evalueren en registreren met HOREB.

Sprekers:
1. Roos van Noord en Monique Ghijssen, Ontwikkelaar en adviseur Inzichtelijk. 
2. Elsbeth Schouten onderwijsadviseur bij Driestar Educatief  en Jelmer Brouwer, consultant bij  Konnect.                                        
3. Marjolein Dobber, De Activiteit.

Doelgroep:
De deelsessie is voor iedereen die werkzaam is in de kinderopvang of in het basisonderwijs met het jonge kind. Bijvoorbeeld coaches, PM-ers, leerkrachten onderbouw, IB-ers, directieleden, etc.

Middagsessie

Deze deelsessie is een mini- markt. Drie organisaties presenteren , ieder afzonderlijk en naast elkaar in dezelfde ruimte, hun produkt, een ontwikkelingsvolgmodel bruikbaar in uw IKC.  U kiest zelf bij wie u wilt kijken en luisteren, of u shopt langs alle drie de organisaties.
                                            
1. Inzichtelijk; Vanuit spel doelen en de ontwikkeling van het jonge kind registreren.Peuters en jonge kinderen op de basisschool (groep 1 t/m 3) exploreren, ervaren, ontdekken en spelen. Dankzij Inzichtelijk kunt u de ontwikkeling hierbij effectief registreren. Inzichtelijk is een digitale werkwijze waarbij u de ontwikkeling van jonge kinderen volgt. Daarmee is het mogelijk om in één digitale omgeving alle gegevens van een kind/ leerling te verzamelen; zodat u breed naar kinderen kan blijven kijken.
Tijdens deze sessie krijgt u een goed beeld van de werkwijze van Inzichtelijk en de mogelijkheden voor het volgen van de doorgaande ontwikkeling van kinderen.

2. Parnassys en Konnect.  Kinderen volgen van 0-7 jaar en eventueel ook aanbod/begeleiding plannen? Dat kan met de leer-en ontwikkelingslijnen van Driestar educatief in Konnect en Parnassys! Deelnemers  maken kennis  met het Kindvolgsysteem van Konnect en de ontwikkelingslijnen van de Driestar educatief die daarin beschikbaar zijn. Ook zal gepresenteerd worden hoe de doorgaande lijn in ParnasSys werkt. 

  • Dit zal vooral inhoudelijk zijn op het observatiesysteem zelf, hoe is het Kindvolgsysteem opgebouwd, welke ontwikkelingsgebieden, welke leeftijdscategorieën, de doorgaande lijn naar de basisschool. 
  • Daarnaast wordt de digitale omgeving getoond waarbinnen het kindvolgsysteem functioneert.

 3. Horeb, De Aktiviteit.
In deze sessie bekijken we de mogelijkheden die HOREB biedt om spelactiviteiten die betekenisvol zijn voor kinderen te plannen en daarop te reflecteren. 
HOREB staat voor Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren van Basisontwikkeling. HOREB bevat de aanwijzingen en instrumenten waarmee pedagogisch medewerkers ontwikkelingsgericht kunnen werken met kinderen. In deze ontwikkelingsgerichte aanpak staat spel centraal. HOREB bevat verschillende instrumenten, namelijk: 

  • In het Activiteitenboek maak je themamappen aan. Elke themamap bevat verschillende instrumenten die helpen om thema’s en activiteiten doelgericht te ontwerpen.
  • Het Logboek is een instrument voor het plannen en reflecteren op activiteiten die je met kinderen onderneemt en het eigen handelen binnen die activiteiten. 
  • In het Kinderdagboek hou je per kind de ontwikkeling bij.
     
terug